PILINHA: {__webCacheId=filmBasicInfo_pl_PL, __webCacheKey=109908}

Czarna Dalia

The Black Dahlia
5,9 22 749
ocen
5,9 10 1 22749
4,2 12
ocen krytyków
Czarna Dalia
powrót do forum filmu Czarna Dalia

Brian De Palma to jednen z najważniejszych reżysero w historii kina. Na koncie ma tak znane i mistrzowskei dzieła jak: CARRIE, STRÓJ ZABÓJCY, CZŁOWIEK Z BLIZNĄ, NIETYKALNI, ŻYCIE CARLITA. Twórca ma też na koncie kasowe hity jak MISSION:IMPOSSIBLE, sprawne OCZY WĘZA, oraz kultowe filmy grozy MÓJ BRAT KAIN, UPIÓR Z RAJU, ŚWIADEK MIMO WOLI oraz WYBUCH.
Ostatnio jednak mistrz jest w kiepskiej formie czego dowodem jest fatalna MISJA NA MARSA i zignorowana FAMME FATALE.
Czarny kryminał w stylu noir (wg prozy J. Ellroy'a) z domieszką perwersyjnego thrillera wydawał się być idealnym materiałem na wielki powrót Briana De Palmy.
Tak się jednak nie stało.
CZARNA DALIA to pretensjonalny gniot. Na plus można tu zaliczyć eleganckie zdjęcia Vilmosa Zsigomnda, dobrą muzykę Marka Ishama, świetne dekoracje i kostiumy oraz żeńska część obsady.
Spror plusów? Niby tak, ale one nie ratują tego strasznie złego filmu. CZemu? CZARNA DALIA przypomina raczej manieryczną i sztuczną karykature filmu noir, a nie prawdziwy czarny kryminał.
Stylistyczne proporcje zostalu tu źle wymierzone, a DE Palma przerysowujac świadomie niektóre sceny zbliża film do niezmaieroznego pastiuszu gatunku.
Misternie utkana w prozie Ellroy'a fabuła tu została spartaczona totalnie. Widz może się zagubić w gąszczu nazwisk i niedbale przedstawionych watków pobocznych.
Co gorsza ten film to nieskładny bałagan, a nie misternie ukazana zagadka.
Brakuje tu napięcia, tajemnicy i dobrze wymierzopnych proporcji. C ogorsza motywacje poszczególnych bohaterów są tu dal widza zupełnie niejasne, niewiarygodne i niezrozumiałe.
De Palma celebruje perwersjie i makabre, ale jej nie uzasadnia, a co gorsza odziera ją z tajemnicy.
Aaron Eckhart i Josh Hartnett wypadają na ekranie blado.
Scarlett Johansson nie przekonała mnei do końca.
Trzeba jednak pochwalić Hillary SWank i fenomenalna Mie Krishner na drugim planie.
Od strony wizulanej CZARNA DALIA to niemal majstersztyk.
Od strony artsytycznej to zupełny niewypał. Zabrakło tu dobrego scenariusza, narracyjnych umiejetności, wyczucia smaku i stylu oraz dobrych męśkich ról.
CZARNA DALIA to jeden z najgorszych obrazów mistrza.

ocenił(a) film na 10

Całkowicie się z Tobą nie zgadzam... ale chociaż nie podważałeś mistrzostwa De Palmy i jakości jego wcześniejszych dokonań. Czasem trudno wyzwolić się od przyjętych schematów i oczekiwań związanych z gatunkiem filmowym. I tu jest chyba Twój problem. Co to jest wg Ciebie "prawdziwy czarny kryminał"??? Dlaczego film ma być dokładnie taki jak oczekujesz? I czy naprawdę wszystkie motywacje bohaterów muszą być dokłanie wyjaśnione? Życie jest inne, często sami nie zdajemy sobie sprawy z powodów naszego działania... i dlatego De Palma zostawia tą działkę widzom, widzom którzy chcą się zastanowić, pomyśleć. Podsuwa im tylko tropy, ślady, sugestie... ("niedbale przedstawione" jak piszesz?)... w warstwie wizualnej filmu, w obrazach, ruchu kamery, subtelnej grze aktorskiej. I tu ukryta jest tajemnica, napięcie, esencja i przesłnie tego filmu.

Przemyśl to... albo napisz o kolejnym niezrozumianym filmie, że to gniot.
Pozdrawiam.

Pobierz aplikację Filmwebu!

Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.
phones